Nasiona Chia Szałwia hiszpańska

Chia (Salvia hispanica)


Dawno temu te małe błyszczące ziarna stanowiły jeden z głównych składników diety Majów i Azteków, a sama ich nazwa była synonimem siły. Obecnie są smacznym dodatkiem do potraw zaliczanym do tzw. superfoods przynoszącym ludzkiemu organizmowi szeroką gamę substancji prozdrowotnych oddziałujących korzystanie na prawie całe ciało.

  • Dodaj recenzję:
  • Producent: Spichlerz Zdrowia
  • Dostępność: Jest Jest
  • Czas realizacji: 2 dni
  • szt.
  • 6,99 zł

Chia (Salvia hispanica)

Dawno temu te małe błyszczące ziarna stanowiły jeden z głównych składników diety Majów i Azteków, a sama ich nazwa była synonimem siły. Obecnie są smacznym dodatkiem do potraw zaliczanym do tzw. superfoods przynoszącym ludzkiemu organizmowi szeroką gamę substancji prozdrowotnych oddziałujących korzystanie na prawie całe ciało.

Układ pokarmowy

Dzięki zawartości polisacharydów w łupinie nasiennej chia zwiększa objętość żywności w żołądku dzięki czemu szybciej czujemy sytość i zjadamy mniejsze porcje. Żel powstały w wyniku wchłonięcia wody ułatwia pasaż treści w jelitach dzięki czemu perystaltyka ulega usprawnieniu. Pochłanianie wody z bezpośredniej okolicy kosmków jelitowych pozwala na oczyszczenie krwi z toksyn i wydalenie ich z kałem. Nasiona chia regulują częstotliwość wypróżnień, zapobiegają zaparciom i stwarzają dogodne środowisko dla rozwoju bakterii probiotycznych. 

Układ nerwowy

Dobra proporcja kwasów omega-3 i omega-6 wpływa dobroczynnie na układ nerwowy dzięki czemu jesteśmy mniej podatni na przemęczenie, rozdrażnienie i depresję. Prawidłowe zaopatrzenie kory mózgowej w te składniki poprawia pamięć i koncentrację oraz spowalnia postępowanie chorób neurologicznych związanych z  zaawansowanym wiekiem. Ilość i różnorodność białka sprzyja regeneracji włókien nerwowych oraz mięśni co jest dobrą wiadomością dla wegetarian.

Cały organizm

Ich regularne spożywanie poprawia wyniki morfologiczne krwi i zapobiega wielu chorobom serca. Nasiona chia są polecane szczególnie kobietom gdyż zawierają kwas ALA przyspieszający niszczenie komórek nowotworowych raka piersi i szyjki macicy, ich nadmiar jest natomiast niewskazany mężczyznom po 50 roku życia gdyż może się przyczynić do przerostu gruczołu krokowego. Regularne przyjmowanie nasion chia poprawia profil lipidowy krwi co sprzyja dystrybucji witaminy A ważnej dla profilaktyki zaburzeń widzenia oraz zapobiega zwężeniu naczyń krwionośnych powodującemu nadciśnienie miażdżyce i chorobę wieńcową. Bogactwo błonnika chroni przed rozwojem cukrzycy i innych form insulinoodporności. Podaż wapnia i fosforu dostarczana przez nasiona chia chroni przed osteoporozą. 

Przechowywanie i zastosowanie

Przechowywać w oryginalnym opakowaniu lub szczelnym pojemniku z dala od źródeł wilgoci. Spożywać do 4 łyżek stołowych dziennie popijając dużą ilością płynów. Nasiona chia są dobre jako:

  • dodatek do sałatek i jogurtów
  • baza dietetycznych deserów
  • element dietetyczno - dekoracyjny potraw 
  • zagęstnik do zup i sosów

Witaminy:

A, C, B1, B2, B3, B5, E.

Minerały:

wapń, żelazo, potas, magnez, fosfor, sód, cynk.

Wartości ożywcze w 100 g produktu.

 

Wartość energetyczna 2096 kJ/ 505 kcal
Tłuszcz 31 g
w tym kwasy tłuszczowe nasycone 2,3 g
Węglowodany 25 g
w tym cukry 0 g
Błonnik 34 g
Białko 20 g
Sól 0,04 g